Ahad, 24 Julai 2011

apa itu istikharah????

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

ASSALAMUALAIKUM...


Alhamdulillah.bsyukur aku dgn nikmat nyawa yg masih ag ALLAH pinjamkn tuk aku..nikmat iman dan islam yg ALLAH hidayahkn pdku..aku mmpu mneruskn prjuangan aku dlm kalam mufid ni..

arini aku rse tergerak..nk cite psl istikharah ni..sbb pe..skang ni rmai org yg sering kecewa n dikecewakn..so..dlm soal ape skali pon..hidup sntiasa resah sbb mslh2 ni pon..xde gunenye..seumpama kte hidup tnpa pencipta plak..sdgkn ALLAH tu ade tuk kte mngadu pdNya..dlm firman ALLAH:

[pic-1.gif]
maksudnya :berdoalah kpdKu,nescaya akn ku perkenankn doamu itu,sesungguhnya org2 yg mnyombongkn diri itu dr mnyembahKu akn masuk
ke neraka jahannam dlm keadaan hina dina..


ayat diatas mnunjukkan ALLAH mnyuruh or mnyeru kpd sume hamba2 nya..agar xmnyombong diri terhadapNya...ALLAH mnyeru dgn ayat diatas agar kite hmba2nya memohon pdNya tntg ape sje yg kte mahukn..tntg ape sje yg kte nk wt...tntg ape sje mslh yg mlanda kite...kte xperlu resah ngfan mslh2 yg mlanda kte..sdgkn ALLAH tu ade...apabila kte diuji ngan pelbagai dugaan..maka kmbalilah pd ALLAH...iaitu ngan cara berdoa,solat.zikir yg dpt mnenangkn hati kte..


ok..kte tgk lik tajuk utama kte..ape itu istikharah..aku akn cube trgkn kt korg sume yg bce blog aku ni..hhehehe....

ISTIKHARAH:-ialah memohon bantuan dan ilham drpd ALLAH dlm mmbuat pilihan dlm ape jua mslh or ape jua keadaan or ape jua urusan demi kebaikan pd mse akn dtg ngan smgt n kyakinan yg manusia itu sndiri ade....


istikaharah ni...adlh bntuan dan kmudahan yg ALLAH bgkn tuk hmba2nya..tuk mncari kptusan yg tepat yg blndaskn syarak n syariat islam...mncari kekuatan ngan mmohon pd ALLAH..agar mmbntu mmberikn pilihan dan jwpn yg tepat pd hati n diri ini...


bkn mse aku or korg2 sume dilanda mslh...heboh temenung je,muka xbermaya je,xsmgt je,tdo..bkn tu jln pnyelesaian nye...ble kte dilanda soal2 mslh cmni..soal2 resah ngan kptsn diri sndiri..kte berbalik balik pd ALLAH yg Maha mndgr lagi Maha mmbntu...


berdasarkan hadis Nabi Muhammad sollallahua'laihiwasallam..:

Jika salah seorang daripada kamu berkeinginan untuk melakukan sesuatu, maka hendaklah dia mengerjakan solat dua rakaat di luar solat wajib. (Riwayat Bukhari)

hadis diatas adlh hadis yg diriwayatkn oleh Jabir r.a yg mngatakn bhw Rasulullah yg mngajar istikharah kpd kami dlm ape jua urusan sbgmana Rasulullah mngajar kami sesuatu dr surah2 Al-Quran....

mengenai jwpn mahupon ptunjuk yg kte dpt drpd istikharah ni..bkn lah mlalui mimpi2 or atau yg seumpama dgnnye...krn xade dalil2 mahupon nas2 yg kuat tntg ni sume k...tp bgantung lah pd ktntuan n khndak ALLAH yg mnntukn sgala2nya...


xdinafikan..aku sndiri pnah mlakukan istikharah...istikharah soal plajaran aku mahupon mse dpn aku...=)...sbb pe..mslh2 yg mlanda tu..aku bawakkn ngan termenung..bkn ade ape pon ngan termenung...pk punya pk punya pk punya pk..ALLAH dtg kn hidayah nye pd aku...agar aku kmbali mngadu pdNya..mgkin kdg2 aku lupe lalai ngan suruhannye..kte xtau kn..manusia..besela..pelupa..


Alhamdulillah...teringt aku pd kata2 Imam Nawawi yg pnah aku terbaca dr blog geng2 or mmber2 aku...Imam Nawawi berkata tntg istikharah ni..
"seseorang yang melakukan istikharah, maka dadanya akan terbuka luas untuk sesuatu urusan, malah dia akan terlihat kebaikan pada perkara yang akan dilakukan atau sebaliknya. "

kite tgk imam nawawi kata ape...mksd nye disini..ape yg kte lakukan..mst kte lakukn krn kebaikn..sbb ape..ape yg aku phm..kbaikn itu pasti ade dlm jiwa ni..wlaupon kte xmnyenangi nye...phmkn?????=)mgkin wt mse skang xbaik..tp ianye akn jd baik tuk masa akn dtg...hehhehe....

soal istikharah mngenai jodoh...or ISTIKHARAH CINTA...bnda ni..mahupon memohon soal ni..xde slh nye..mmg ni lah jln nye ble aku or korg sume da temui jln buntu mahupon resah ngan mslh ni...kmbali blk pd ALLAH..sbb ALLAH uji kte ngan sume ni..uji ngan perasaan n jiwa ni..tp jgn la smpai pesong kn hati tu..jgn smpai pesongkn ape mksd cinta tu....lau xmmpu skang..xde mslh nye tuk aku or korg sume cinta seseorg tu dlm diam...biar ALLAH je yg mnntukn sume tu kelak...

sewaktu aku mndgr doa ni...mnitik airmata aku...:

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa pilihan ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagiku dan berkatilah aku di dalam pilihan ini. Namun jika Engkau tahu bahwa pilihan ini buruk untukku, agamaku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan pilihan itu dariku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan redhailah aku dengan kebaikan itu". Blockquote
Blockquote
bygkn lah..sepotong doa ni..mmpu wt aku or korg sume brubah kmbali blk pd jln ALLAH...bgitu jelas doa ni..mmpu mnjelaskn ayat Al Quran yg sntiasa mnemani titian n jln cinta ini:

"Diwajibkan ke atas kamu berperang, sedangkan berperang itu sesuatu yang kamu benci. Mungkin kamu benci pada sesuatu, sedangkan ia lebih baik bagimu, mungkin juga kamu cintai sesuatu, sedangkan ia mudarat bagimu. Dan Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak"

''ALLAH tidak akn mngubah nasib sesuatu kaum tu mlainkn mereka mngubah nasibnye sndiri"

ingtlah..sewaktu aku or korg2 sume diuji oleh ALLAH..mknenye..ALLAH msih mnyayangi kte sume...ALLAH mahukn perubahan dr kita...bsama lah berubah..jgn jadikn mslh itu pnyebab sgala2 yg mungkar...tp...bile dilanda mslh kmbali lah pd ALLAH...

WAALLAHUTAA'LA A'LAM....

"APE YG BAIK DTG NYE DRPD aLLAH..DAN APE YG KURANG..TU LAH KLEMAHAN DIRI AKU NI..DAN HAKIKATNYE SUME NI ADLH DRPD ALLAH..."




Blockquote

Tiada ulasan:

Catat Ulasan